Skola

Coaching utveckling skola

Coaching är till för alla som vill skapa förändring och utveckla sig. Den hjälper dig att upptäcka dina  styrkor och den hjälper dig att nå dina mål. Perenne Utveckling erbjuder coaching till ​ skolledare,  lärare ​ och​ elever.

Skolledare

Skapa engagemang hos dina medarbetare och må bra själv 

Genom kraftfulla frågor hjälper jag dig till medvetenhet och ett autentiskt ledarskap.

  • Vill du utveckla ett coachande ledarskap på din skola?

  • Vill du ha en personalgrupp som mår bra och som känner gemenskap och engagemang?

  • Vill du skapa hållbara förändringar?

  • Vill du få balans mellan arbetsliv och privatliv?

  • Vill du bli tydlig både för dig själv och andra?

Att som skolledare skapa en stimulerande och motiverande miljö, där alla medarbetare tar  ansvar och får utvecklas, leder till en arbetsplats där det råder engagemang. Engagemang  föder kreativitet och utveckling. Men vad krävs för att nå dit? Jo, det krävs att vi känner tillhörighet, trygghet och gemenskap och har en ledare som ser möjligheter i oss. Ledarens  förmåga att se möjligheter i människor och i processer har stor betydelse. I det autentiska ledarskapet är det också viktigt att förstå sig själv och att lyssna på sina egna behov. Här är reflektion till stor hjälp men det krävs mod att lyssna till sig själv och att hitta balansen mellan arbetsliv och privatliv.

Kraften finns att hämta i känslan av gemenskap och tillhörighet

Vad gör vi?
I coachingen får du möjlighet att genom reflektion tydliggöra din egen roll som ledare men också  stärka ditt självledarskap. Som extern person hjälper jag dig att frigöra energi och resurser när du  blir mer medveten om vad som händer i organisationen.

  • Vi träffas hos dig, via zoom alternativt via telefon.

  • Jag erbjuder två olika upplägg för skolledare. ​Ett paket om 6 eller 10 samtal ​eller​ ett årsabonnemang ​med två samtal per månad​.

  • Första gången ses vi 1,5-2 timmar, då etablerar vi kontakt, tar reda på vad som är viktigt och fastställer målet. Därefter ses vi 1 timme per gång.

  • Givetvis utvärderar vi kontinuerligt arbetet för att säkerställa att vi är på rätt väg.

  • Enligt gällande praxis tillämpas 24 timmars avbokningspolicy.

  • Före första samtalet har vi gått igenom det praktiska kring ekonomi, etiska regler, tystnadsplikt och de frågor du vill ha svar på.

Lärare

Hitta drivkraft och styrka genom reflektion

Genom kraftfulla frågor hjälper jag dig att bli mer medveten och att få ett helhetsgrepp.

  • Vill du ha hjälp att prioritera bland alla arbetsuppgifter?

  • Vill du utvecklas i din lärarroll?

  • Vill du få ett helikopterperspektiv på ditt läsår?

  • Vill du få balans mellan arbetsliv och privatliv?

Som lärare blir du ofta ensam i dina reflektioner, om du ens har tiden till eftertanke. Ibland kan du behöva utmanas i dina rutiner och tankebanor för att hitta tillbaka till engagemang och arbetslust. Det handlar inte bara om hur undervisningen kan utvecklas utan också om  hur du hittar balans mellan privatliv och arbetsliv. Reflektion kring hur du kommunicerar på  ett effektivt och positivt sätt har stor betydelse för hur du når fram till elever och föräldrar.

Coaching, en samtalsmodell att använda i vardagen

Vad gör vi?
I coachingen får du nya perspektiv och kan lättare sätta ord på dina tankar och känslor. Mycket handlar om medvetenhet och att få syn på dina styrkor och vad som ibland  hindrar dig. Då mål och fokus blir klart och tydligt frigörs energi och du blir resursstark och modig.  Dessutom ger dig coachingen verktyg, samtalsmodeller och förhållningssätt som lätt kan  appliceras på elever. Genom att använda ett coachande förhållningssätt i din kommunikation blir eleven medveten om sin egen lärandeprocess, sina styrkor, sina utmaningar och sitt eget ansvar.

  • Vi träffas hos dig, via zoom alternativt via telefon.

  • Jag erbjuder två olika upplägg för lärare. ​Enbart coachsamtal alternativt att vi varvar coachsamtalen med klassrumsobservationer. ​Klassrumsobservationerna sker på ett coachande sätt och det är du själv som bestämmer vad som ska observeras.

  • Förslagsvis ses vi 8 gånger och du bestämmer själv hur många gånger av dessa du vill använda till klassrumsobservationer.

  • Första gången ses vi 1,5-2 timmar, då etablerar vi kontakt, tar reda på vad som är viktigt och fastställer målet. Därefter ses vi 1 timme per gång.

  • Givetvis utvärderar vi kontinuerligt arbetet för att säkerställa att vi är på rätt väg.

  • Enligt gällande praxis tillämpas 24 timmars avbokningspolicy.

  • Före första samtalet har vi gått igenom det praktiska kring ekonomi, etiska regler, tystnadsplikt och de frågor du vill ha svar på.

Elev

Få din elev att äga och nå sina mål

Jag hjälper din elev att genom ansvar växa, bli modig och ha en egen motor.

  • Har du en elev som behöver ta mer ansvar?

  • Vill du hjälpa en elev att hitta sitt engagemang?

  • Vill du få en elev att bli medveten om sina styrkor?

 Att varje individ är unik och resursstark vet vi lärare. Ibland kan vissa elever dock behöva  utmanas till att plocka fram sin fulla potential. Det handlar om en process där eleven får  vägledning i att måla upp en målbild, hjälp att få syn på sina styrkor och att hålla kvar sitt fokus. I hela processen är det viktigt att eleven tar ett eget ansvar. Ansvaret gör att eleven  växer och vågar ta nästa steg i sin utveckling.

De små stegen blir till stora segrar

Vad gör vi?
I coachingen får eleven stöd i att måla upp sin målbild, att plocka fram sina drivkrafter och att  hålla fokus ända fram. Med det egna ansvaret känner sig eleven stark och mer motiverad. Som coach hjälper jag eleven att ta små steg i taget och i den processen frigörs energi, engagemang  och mod.

  • Elevcoachingen sker förslagsvis på skolan 2 gånger i månaden under en termin eller under ett läsår.

  • Upplägget är individuellt och fastställs för varje enskilt fall.